25 - 08 - 2017

Model in één middag in de praktijk

Ken je dat? Dat je eigenlijk gewoon eens wilt weten of de data die je hebt, geschikt is voor het voorspellen van bepaald gedrag van je klanten? Maar dat je geen tools tot je beschikking hebt en ook niet zo goed weet waar te beginnen…

Een klant van ons constateerde dat er omzet potentie bleef liggen door de foutieve inschatting van potentiële klantwaarde van prospects. De potentiële klantwaarde werd bepaald door naar enkele generieke kenmerken van prospects te kijken en op basis daarvan een schatting te maken. Dat de schatting van de klantwaarde niet goed (genoeg) was werd door de accountmanagers geconstateerd doordat zij (gedeeltelijk) de verkeerde prospects benaderden. Daarnaast bleek uit de evaluaties van campagnes voor lage klantwaarde prospects dat hier toch wel aardig wat hoge klantwaarde klanten tussen zaten. Hoog tijd voor verbetering dus. Voor dit probleem is een Business Case opgesteld met meerdere scenario’s; de potentie van deze Business Case lag tussen de vijfhonderdduizend en 2,5 miljoen euro.

Naast het helpen van de klant met de opzet voor deze Business Case, hebben we ook nog een aantal kwalitatieve aspecten meegenomen: we hebben een medewerker meegenomen in een aantal methoden en technieken voor data analytics en hem de grondbeginselen van R geleerd. Daarmee hebben we meteen input geleverd voor een grotere Business Case voor de uitfasering van SPSS naar R. Nadat we hier samen met de klant mee aan de slag zijn gegaan, hebben we binnen vijf dagen een eerste model op kunnen leveren, waarvan de toegevoegde waarde op dit moment getest wordt in een pilotproject.

Nou hoor ik je denken “jullie hebben toch een model in één middag, waarom heeft dit dan vijf dagen moeten duren?”. Een terechte vraag uiteraard. De extra tijd die we hierin hebben gestoken, hing vooral samen met het meenemen van de medewerker in de basics van data analytics en R. Zo kon hij meteen ruiken aan dit vakgebied en op basis daarvan (beter) bepalen of hij het leuk zou vinden om zich meer in die richting te ontwikkelen. Wat ons betreft niet alleen een interessant en leuk traject, maar vooral ook bijzonder nuttig en voor herhaling vatbaar!

Heb jij interesse, of loop je ook al tijden met een dergelijke kwestie? Schroom dan vooral niet om contact met ons op te nemen!

This article is written by:
Jeanine Schoonemann
Jeanine Schoonemann
jeanine.schoonemann@cmotions.com