Wat staat er op het programma?
We krijgen veel vragen om iets meer te vertellen over de Playground en diens functionaliteiten. Hieronder lichten we dat toe. En verder lees je ook enkele voorbeelden van experimenten waar we mee bezig zijn, of binnenkort mee gaan starten.
Onze belofte omtrent de Playground is: hardware mag geen bottleneck zijn! Daarom hebben we de keuze gemaakt voor een Cloud omgeving die op een veilige manier overal te benaderen valt. Hierop kunnen we Microsoft Azure en Google Compute gebruiken. Dit maakt dat we snel en flexibel kunnen schakelen in trajecten en jou op een laagdrempelige manier kunnen laten instappen.
Beide omgevingen bieden een breed scala aan mogelijkheden, waarmee de ambitieuze en leergierige data scientist alle uitdagingen te lijf kan gaan: virtual machines, web applications, cloud services, sql & nosql databases, data lakes en Hadoop.
The Analytics Lab kenmerkt zich door de focus op de toepassing van vernieuwende data, tooling en technieken. Hiermee proberen we data analytics breder toepasbaar te maken, vooral in branches waar dit domein nog in de kinderschoenen staat. Daarnaast kijken we in de juist meer volwassen branches naar welke versnelling & opschaling we kunnen bereiken door het introduceren van innovatieve toepassingen.
Waar zijn wij dan zoal mee bezig? We noemen er een paar. De Customer Journey is natuurlijk al een tijdje hot in marketingland. Tot nu toe wordt deze vaak vanuit een theoretische setting gebruikt: welke stappen zou een prospect of klant moeten doorlopen? Wij zijn bezig of we, met behulp van Process Mining, een methode kunnen ontwikkelen waarmee we de daadwerkelijke Customer Journey in kaart kunnen brengen: wat gebeurd er in de praktijk? Dit zou in een forse verbetering van de klantreis moeten resulteren. Niet alleen doordat we de strategie met de praktijk kunnen testen, maar ook omdat we triggers van events kunnen identificeren en daarop campagnes kunnen ontwikkelen.
Daarnaast organiseren we in maart een hackathon met voetbaldata. We dagen teams van analisten en scientists uit wie het beste, data driven, de Toto van dat weekend kan invullen. Elk team krijgt een fictief bedrag, die ze mogen verdelen over de uitslagen die ze verwachten voor dat weekend. Aan het einde van het weekend zal worden gekeken welk team het meeste geld zou hebben opgebracht. De hackathon zal plaatsvinden op een vrijdag, van 14u tot 19u waarbij pizza’s worden geserveerd. Aansluitend vindt de derde helft plaats. Ben je, alleen of met collega’s, geïnteresseerd in deelname? Laat het ons weten.
Een laatste voorbeeld van een experiment dat we op dit moment uitvoeren, betreft een case of we met behulp van (vooral) open data, bezoekersaantallen op winkellocaties kunnen voorspellen. Je hoeft het nieuws maar te volgen om alle uitdagingen van de (fysieke) retail in Nederland mee te krijgen. Naast het aantrekkelijk krijgen of houden van formules, is de logistiek en distributie is een enorme challenge voor bedrijven. We zijn er van overtuigd dat data & analytics hier een veel grotere rol moeten spelen. Met open data moet je denken aan bijvoorbeeld weers- en verkeersdata.
Geïnteresseerd in één van de onderwerpen, bel (+31 (0)33 258 28 30) of mail (info@theanalyticslab.nl) meteen. Of benader ons via twitter (@TheAnalyticsLab).