29 - 04 - 2016

Emesa wint The Analytics Lab Voetbal Hackathon

De eerste editie van de voetbal hackathon is gewonnen door Emesa. Het e-commerce bedrijf, bekend van VakantieVeilingen.nl, bleek het beste in staat de uitslagen van een speelronde in de Engelse Premier League te voorspellen en ging er met de felbegeerde wisselbeker vandoor. Tijdens de voetbal hackathon, een initiatief van The Analytics Lab en Cmotions, werd op 15 april jl. door zeven teams fanatiek gemodelleerd om het fictieve budget van €1.000,- zo goed mogelijk te laten renderen.

Naarmate het speelweekeinde vorderde, begon zich een duidelijke kopgroep af te tekenen. Voorafgaand aan de laatste wedstrijd op maandagavond, was het een nek-aan-nek race tussen de Belastingdienst en Emesa, waarbij de uitslag van Stoke City – Tottenham Hotspur beslissend zou zijn. Titelkandidaat ‘Spurs’ maakte geen fout, won met 0-4 en bewees niet alleen zichzelf daarmee een goede dienst, maar ook het team van Emesa, dat zich hiermee kroonde tot winnaar van de hackathon.

Tijdens de prijsuitreiking gaf Thomas Stalman (links op de foto), de trotse aanvoerder van Emesa, toelichting over de winnende tactiek. Met Cruijffiaanse overtuiging legde hij uit met welke tactiek Emesa de strijd was aangegaan en in welke ‘opstelling’ hij zijn team had laten spelen. “We waren met drie personen, dus was het belangrijk een goede taakverdeling te maken. Een persoon heeft zich daarom gefocust op de datapreparatie, terwijl de andere twee vooral met het modelleren en inzetten bezig zijn geweest”, aldus Stalman. “De preparatie van de data hebben we gedaan met zowel R als SQL, voor het modelleren hebben we gebruik gemaakt van randomForest modellen in R om te voorspellen of een wedstrijd in een overwinning voor de thuis- of uitspelende ploeg, of een gelijkspel zou eindigen.” Stalman wees twee cruciale beslissingen aan als sleutel voor het succes: “Ten eerste hebben we er, gezien de relatief korte tijdsperiode, voor gekozen om alleen home, draw of away te voorspellen en de handicaps (waarbij een van de clubs met een fictieve 1-0 voorsprong begint, red.) links te laten liggen. Hierdoor konden we ons volledig focussen op het voorspellen van de uitslag van elke wedstrijd. Daarnaast hebben we alle data van bookmakers van de afgelopen 10 jaar gebruikt als voorspellende variabelen om ons model beter te laten presteren. Dit gaf ons de inzichten om fact-based bets te plaatsen.”

De honger naar prijzen is met het winnen van de eerste voetbal hackathon nog niet gestild, stelt Thomas Stalman. “Play-to-win is een van de core values van Emesa. Waar kunnen we dat beter laten zien dan tijdens een hackathon? Wij waren benieuwd hoe onze aanpak en technieken het zouden doen in vergelijking met de concurentie en zijn trots dat we als winnaar uit de bus zijn gekomen. Uiteraard doen we een volgende keer weer mee, ik wil alle teams van harte uitdagen om ons tijdens de volgende editie te verslaan.”

Door het enthousiasme en fanatisme van zowel de organisatie als alle deelnemers, mag de eerste editie van de Voetbal Hackathon van The Analytics Lab en Cmotions een groot succes genoemd worden. De voorbereiding voor een volgende editie zijn, mede dankzij de uitstekende input van de deelnemers, reeds in gang gezet. Mocht je suggesties hebben voor een thema of andere ideeën hebben, neem dan contact met The Analytics Lab op. Houd voor informatie over een volgende hackathon onze website en social media kanalen in de gaten!

This article is written by:
Niek Agema
Niek Agema
info@cmotions.com